
AI translation ・View original & related papers at
chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098

The Developmental History of News Media under
Party Leadership during the Revolutionary War
Period (Postprint)
Authors: Sun Baochuan

Date: 2023-10-08T00:00:00+00:00

Abstract
This paper traces the developmental history of media—including newspapers and
periodicals, news printing, news photography, newsreels, news agencies, and ra-
dio stations—under the leadership of the Chinese Communist Party during the
revolutionary war period, documenting the process by which the Party’s news
media enterprise grew from its inception and modest beginnings to achieve con-
tinuous development and expansion. It aims to provide contemporary media
professionals with reference and enlightenment for understanding the develop-
mental history of the Party’s journalism enterprise.

Full Text
The Development of News Media Under Party Leadership
During the Revolutionary War Period
Sun Baochuan (Xinhua News Agency, Beijing 100803)

Abstract: This paper examines the developmental history of various media
forms—including newspapers, news printing, news photography, news film, news
agencies, and radio stations—under the leadership of the Chinese Communist
Party during the revolutionary war period. It documents the evolution of the
Party’s news media enterprise from its inception to its gradual expansion and
strengthening, providing contemporary media professionals with historical refer-
ence and inspiration for understanding the development of the Party’s journalism
endeavors.

Keywords: revolutionary war period; news media; newspapers; news agencies;
radio stations; media technology

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098
https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


During the revolutionary war period, under the strong leadership of the Chi-
nese Communist Party, countless journalists overcame numerous adversities—
including the Kuomintang’s economic blockades and military encirclement, as
well as Japanese invaders’“Three Alls Policy”(kill all, burn all, loot all)—to
carry forward the revolutionary spirit of self-reliance, reform, innovation, and
sacrifice. This enabled the Party’s news media enterprise to grow from nothing
to something, from small to large, amidst the flames of revolution and the War
of Resistance Against Japanese Aggression, making tremendous contributions
to the victory of China’s democratic revolution and the war against Japanese
aggression.

1. From Weekly and Monthly Periodicals to Major Dailies: The
Continuous Development of Party Newspapers

Even before the founding of the Communist Party of China, pioneers such as
Chen Duxiu, Li Dazhao, and Mao Zedong had established revolutionary publi-
cations like New Youth and Xiangjiang Review to disseminate new culture and
ideas, promoting Marxism and laying the ideological and theoretical foundation
for the Party’s establishment. After the CCP’s founding in 1921, the Party
leadership quickly recognized the value and role of news media in political strug-
gle and revolutionary work, utilizing various channels and methods to establish
the Party’s own newspapers and periodicals.

On September 13, 1922, the Communist Party launched its first publicly issued
central organ, Guide Weekly. In 1923, New Youth became the Party’s offi-
cial theoretical journal, followed by the monthly Qianfeng (Vanguard), which
together shouldered the propaganda responsibilities during the Party’s early
period. When the May 30th Incident occurred on May 30, 1925, Guide Weekly
could no longer meet the needs of the rapidly changing revolutionary situa-
tion, urgently requiring a daily newspaper for timely propaganda and guidance.
On June 1, the Central Committee held an emergency meeting and decided
to publish a daily, with Qu Qiubai appointed as chief editor. On June 4, the
Party’s first daily newspaper, Hot Blood Daily, was published in Shanghai—
an astonishing feat accomplished in just four days. The editorial office was set
up in a dilapidated bungalow on Zhongxing Road in Zhabei, with makeshift
desks assembled from wooden planks. Initially printed by the Mingxing Print-
ing House on Xinchang Road in the International Settlement, the newspaper
later moved to an underground printing shop in a lane on Huiwen Road after
the Mingxing shop was sealed. Despite publishing only 24 issues over less than
a month before being forcibly shut down, Hot Blood Daily achieved a circulation
of approximately 30,000 copies and exerted tremendous influence.

Following the failure of the First Great Revolution, the Party’s journalism
suffered severe devastation under the White Terror, yet like wildfire that cannot
be extinguished, it revived with the spring breeze. In the Kuomintang-controlled
“white areas,”Communists established an underground press system. After the
August 7th Conference in 1927, the Central Committee moved from Wuhan

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


to Shanghai, and in October decided to publish the central organ Bolshevik,
with Qu Qiubai as director of a five-member editorial committee. Launched
on October 24 in an old residence on Changning Road, Bolshevik published 52
issues until July 1, 1932. On August 15, 1930, the Central Committee launched
Red Flag Daily in Shanghai, which circulated secretly in KMT-controlled areas
with a circulation of 12,000 copies until it was forced to cease publication on
March 8, 1931.

In the “red areas”(Communist-controlled regions), the official organ of the
Provisional Central Government of the Chinese Soviet Republic, Red China,
was launched on December 11, 1931, in Ruijin, Jiangxi. Initially a four-page
weekly, it later became the joint organ of the Central Committee and the Soviet
government. Sharing staff with the “Red China News Agency”(predecessor
of Xinhua), the newspaper began with only a few desks, two or three editors,
and two telegraph operators, with a circulation of about 3,000 copies. In 1931,
the agency also compiled and printed Radio Materials (renamed Radio Daily
News in 1933), predecessor of Reference News, using mimeograph printing with
wax stencils, producing several dozen copies per issue for central leadership to
understand enemy situations and assess conditions.

After the Central Red Army withdrew from the base area in October 1934,
Red China temporarily ceased publication, resuming on November 25, 1935, in
Wayaobu with lead type printing by the Central Printing Factory. With the
War of Resistance Against Japanese Aggression underway, the Party urgently
needed a public daily in KMT-controlled areas to propagate its policies and unite
the people against Japanese invaders. Under Zhou Enlai’s direct leadership,
New China Daily was born in Wuhan on January 11, 1938—the first major
daily founded by the CCP and publicly distributed in KMT-controlled areas
since the Party’s founding. When Japanese forces attacked Wuhan in August
1938, the newspaper relocated to Chongqing on October 25. Unable to move
heavy printing machinery, staff used flatbed and mimeograph machines instead
of rotary presses, woodcut characters instead of lead type, woodcut sketches
instead of copperplate photos, and locally produced paper instead of standard
newsprint. During air raid power outages, they used hand-cranked printing
machines, ensuring continuous publication.

From its inception, New China Daily faced constant persecution and suppression
from KMT anti-Communist diehards, with paper blockades being their most
vicious tactic. Kuomintang secret service chief Dai Li repeatedly told his subor-
dinates: “We cannot openly shut down New China Daily and Masses Weekly,
but if we forbid merchants from selling them paper and prevent the Economic
Commission from allocating paper, they’ll close on their own.”Following Zhou
Enlai’s instructions, the New China Daily office decided to secretly establish
its own paper mills, first building the Chuandong Fuxing Paper Mill. After it
was discovered and shut down by the KMT, they established the Jianhua Paper
Mill, along with Wenhua and Zhengda mills in Liangshan and Zhengsheng in
Dazhu. Despite circulation reaching over 50,000 copies, the newspaper never

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


missed an issue due to paper shortages, ensuring the Party’s voice reached
maximum audiences in KMT-controlled areas.

To adapt to the new situation of the anti-Japanese united front, Red China was
reorganized on January 29, 1937, as the New China Daily of the Shaanxi-Gansu-
Ningxia Border Region government, becoming a Central Committee organ on
February 7, 1939, and changing from a five-day to a three-day publication sched-
ule with circulation increasing to 40,000-50,000 copies. Chairman Mao praised
it as “the best newspaper in the country.”After arriving in Yan’an in 1937,
Radio Daily News became Today’s News, initially mimeographed and switching
to lead type printing on March 10, 1940, by the Central Printing Factory. On
May 16, 1941, New China Daily merged with Today’s News to form Liberation
Daily.

2. Operating Printing Plants While Fighting Guerrilla Warfare: The
Growing Strength of Party Printing Enterprises

Printing was an indispensable tool for revolutionary propaganda. After the 1927
split between the KMT and CCP, the Party established underground printing
shops in KMT-controlled areas and printing factories in revolutionary base ar-
eas. Party leadership and Comrade Mao Zedong attached great importance to
printing work. On May 1, 1938, Mao stated: “Printing work is very important;
printing factories produce spiritual nourishment. A well-run printing factory is
equivalent to a division.”Between 1939 and 1940, the Central Committee issued
multiple directives, initially requiring“all central bureaus, sub-bureaus, district
committees, and provincial committees to use various methods to establish their
own printing shops,”later demanding “every relatively large base area should
operate a complete printing factory,”and eventually stipulating “every base
area must establish a printing factory.”[2]

Responding to Central Committee requirements and the needs of mobilizing
the entire population for resistance and revolutionary propaganda, various anti-
Japanese base areas overcame difficulties and built printing factories of various
sizes, making do with limited resources. Due to Japanese mopping-up cam-
paigns, KMT blockades, and the fact that base areas were mostly in remote
mountainous regions with underdeveloped economies, journalists in these areas
demonstrated self-reliance and hard work despite backward printing technology,
severe shortages of professional talent and equipment, and extreme hardship.
Without paper, they built their own paper mills using hemp rope, rags, straw,
and wheat stalks as raw materials. Equipment was rudimentary: stone rollers,
large wells, several steam pots, a few large pools, and several bamboo screens.
Without ink, they mobilized peasants to sweep soot from pot bottoms, mixing
it with rosin, sesame oil, and castor oil to create homemade ink. Without pho-
tographic and plate-making equipment, they used woodcuts or stone printing
as substitutes.[3]

The most representative and largest operation was the Central Printing Factory

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


in Yan’an. Established in 1931 in the Central Soviet Area, it was forced to
disband during the Long March and rebuilt in 1937 after the Central Committee
arrived in Yan’an, in the Ten Thousand Buddha Caves of Qingliang Mountain.
Through a dual approach of secret acquisition and indigenous innovation, the
factory continuously improved its operations. Initially equipped with only two
quarto presses, four folio presses, one proofing press, and one cylinder press,
it later added three more quarto presses, one folio press, and two type-casting
machines.[4] All equipment was purchased in KMT-controlled areas by under-
ground Party organizations and secretly transported to Yan’an. For instance,
Shanghai’s underground Party once disassembled a printing press into parts
and packed them in coffins to smuggle them past KMT blockades.

While secretly acquiring equipment, workers promoted the revolutionary spirit
of self-reliance and hard work, actively researching, reforming, and innovating
printing technologies. Without paper, they produced“Malan paper”from local
Malan grass; without ink, they made homemade ink from carbon black and
tung oil; without type matrices, they made their own; lacking equipment, they
designed and manufactured paper cutters, book trimmers, proofing machines,
and plate-casting machines to improve efficiency and quality. Without electric-
ity, they used foot-powered and hand-cranked presses. They also used raw-edge
paper instead of thin paper for making paper molds, reformed type cases to
improve typesetting efficiency, and compiled printing technology manuals to
strengthen technical training.

Mimeograph technology made invaluable contributions. Not only were early
publications like Red China initially mimeographed (switching to lead type only
after 1937 when it became New China Daily), but early drafts of On Practice
and On Contradiction also circulated as mimeographed copies. Stone printing
technology also played important roles; around 1944, numerous battlefield sit-
uation maps compiled by Liberation Daily were stone-printed with exquisite
quality. Lead type printing was even more prominent in scale and quality.
Despite KMT economic blockades and severe material shortages, the Central
Printing Factory’s monthly typesetting volume reached over 3 million charac-
ters, printing 320 reams of paper—while Chongqing’s Commercial Press, the
nation’s largest, typeset less than 1 million characters monthly.

3. From Woodcut Illustrations to News Photography: Photography
Becoming a Powerful Weapon in Revolutionary Struggle

While founding newspapers and periodicals, the Chinese Communist Party also
emphasized utilizing photographic and other media technologies to enhance pro-
paganda impact. Under extremely difficult conditions, Party publications at-
tempted to use news photos alongside textual propaganda. In September 1922,
the Party-led Anyuan Railway and Mine Workers’Strike victory was documented
and publicized through photographs. Guide Weekly, the Party’s first organ,
used news photos to expose the truth about the May 30th Incident and the
Wanxian Massacre perpetrated by British imperialism in 1925-1926. The un-

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


derground newspaper Shanghai Daily run by the Jiangsu Provincial Committee
published on April 9, 1930, a photo by its reporter showing Shanghai workers
and students being suppressed during a demonstration on Nanjing Road.

The December 1929 resolution of the Red Fourth Army’s Ninth Party Congress
stated that the art section of the army’s political department propaganda di-
vision should be strengthened to publish stone-printed or mimeographed picto-
rials. Red China, launched on December 11, 1931, frequently featured woodcut
illustrations reflecting current events. On January 12, 1934, the Red Army’s
General Political Department published Red Star Pictorial, using stone-printed
images to propagandize and motivate Red Army soldiers. For a long time, New
China Daily, launched in 1938, published a daily woodcut on the right side of
its masthead and occasionally featured news photos.

Formal news photography as a propaganda weapon under Party leadership be-
gan after the War of Resistance started. In 1939 and 1940, the Jin-Cha-Ji and
Central Hebei Military Region Political Departments successively established
news photography sections, with Sha Fei and Shi Shaohua serving as section
chiefs, marking the beginning of news photography as part of the Party-led
revolutionary cause.[5] Early achievements included three copperplate photos
of Sun Yat-sen’s memorial in Yan’an published in the March 1939 issue of
Military and Political Magazine, and the first news photo People in the Border
Region Oppose Civil War published in Anti-Japanese Three-Day Journal on
April 14, 1941.

On May 1, 1942, using photographic equipment captured from the enemy, the
Jin-Cha-Ji Pictorial Society was established in a small mountain village called
Nianpangou in the Taihang Mountains of Pingshan County, Hebei, and began
publishing the Party’s first photographic pictorial, Jin-Cha-Ji Pictorial (pre-
decessor of PLA Pictorial). On July 1, 1942, the first issue was bound as a
birthday gift to the Party. The 16-page inaugural issue featured 162 photos in
both Chinese and English, with five-color printing on the cover and back featur-
ing Clouds over the Great Wall and Iron Cavalry on Sandy Plains. Publishing
such a magnificent pictorial in a remote, impoverished mountain valley under
the harsh conditions of the Japanese “Three Alls Policy”was nothing short
of a miracle, generating tremendous reactions among enemies, our forces, and
friendly parties. Japanese invaders targeted the pictorial society for destruction
during their“mopping-up”campaigns. To cope with enemy attacks, the society
relocated while digging caves and developed lightweight printing presses, suc-
cessfully researching a planographic printing method using iron plates instead
of copper. During a breakout in April 1943, several comrades were injured, and
Comrade Lei Ye, unable to escape, destroyed his camera and committed suicide
with his pistol, dying a heroic martyr. As soon as the enemy left, the picto-
rial society resumed work and rushed to compile issues. During the Japanese
forces’largest“autumn mopping-up”campaign in September 1943, which lasted
three months, the society suffered heavy losses in a December 9 breakout, with
10 comrades sacrificed and 4 injured. Relocating to Dongzigou in Fuping with

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


staff reduced to 26, the society published a Current Affairs Supplement on the
autumn anti-mopping-up operations within a month, and two months later re-
leased the fifth issue—a special edition on the Jin-Cha-Ji Border Region’s Beiyue
area counter-mopping-up campaign and combat heroes conference. Enemy com-
manders in Beiping were stunned when they saw the pictorial.

The publication of Jin-Cha-Ji Pictorial profoundly influenced the development
of China’s revolutionary photography cause, inspiring numerous pictorials in-
cluding Shandong Pictorial, Battlefield Pictorial, Jiaodong Pictorial, Northeast
Pictorial, and North China Pictorial. In the early Liberation War, some pho-
tographers and photography enthusiasts joined Xinhua’s frontline sub-agencies
for photographic reporting. In January 1947, Xinhua’s East China Field Army
Front Sub-Agency Photography Group became Xinhua’s first photography in-
stitution. Although Xinhua lacked the capacity to distribute news photos at
the time, photographers’work was primarily used for battlefield exhibitions or
published in Shandong Pictorial. Whether in pictorial societies or Xinhua, news
photography served as a new force on the Party’s journalistic front line, active
throughout the revolutionary war and training numerous news photography
workers.

4. Two Cameras, Thousands of Feet of Film: Initiating the Explo-
ration of News Documentary Film Under Party Leadership

In the 1920s, a new genre of news photography emerged: cinematic newsreels.
During the Northern Expedition, Li Minwei and others filmed many historically
valuable newsreels. In the mid-1930s, American journalist Edgar Snow shot
numerous precious historical images of Chinese Communist leaders and Red
Army life in the Shaanxi Soviet Area.

In 1937, a group of young photographers represented by Wu Yinxian rushed to
Yan’an. In September 1938, under Zhou Enlai’s advocacy, the“Eighth Route
Army General Political Department Film Group,”also known as the“Yan’an Film
Group,”was established—the first professional institution for news documentary
filmmaking under Party leadership. Relying on only a 35mm single-lens camera
and thousands of feet of film donated by Dutch documentary master Joris Ivens,
one 16mm camera purchased from Hong Kong, and three cameras personally
purchased by Wu Yinxian, the group embarked on the exploration of revolution-
ary base area news documentary filmmaking. In the same year, Wu Yinxian
and others overcame unimaginable difficulties to film Yan’an and the Eighth
Route Army at the Yellow Emperor’s tomb in central Shaanxi, which became
the first major documentary of the people’s cinema. Other documentaries from
this period reflecting the Yan’an spirit—Nanniwan, Doctor Bethune showing
internationalist spirit, and Hard Entrepreneurship documenting Chairman Mao’
s speech to the 120th Division—have become priceless historical treasures of the
Chinese revolution.[6]

After Japan’s defeat in 1945, the Yan’an Film Group’s advance team rushed

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


to Northeast China. On October 1, 1946, the Northeast Film Studio was es-
tablished with Yan’an Film Group members as the core force. Between May
1947 and July 1949, the studio dispatched 32 film crews to the front lines, fac-
tories, and rural areas, braving bullets to shoot and compile 17 issues of the
news documentary Democratic Northeast, authentically documenting parts of
the Liaoshen and Pingjin campaigns. In 1950, the Ministry of Culture awarded
the News Photography Team of Beijing Film Studio the honor of “People’s
Film Vanguard”—the team’s predecessor being the Yan’an Film Group and
Northeast Film Studio photography crews. On July 7, 1953, the Central News-
reel and Documentary Film Studio (abbreviated as “Xin Ying Studio”) was
officially established on this foundation, tasked with documenting the historical
process of the People’s Republic of China through documentary film.

5. Red China News Agency (Predecessor of Xinhua): From“One and
a Half”Radios to a Journey Through Thatched Cottage, Horseback,
and Cave Operations

The predecessor of Xinhua, the Red China News Agency (abbreviated as Red
China Agency), was established on November 7, 1931, the day the First Na-
tional Congress of the Chinese Soviets was grandly held in Ruijin, Jiangxi. At
its founding, the agency had no radio of its own, using“one and a half”captured
KMT army radios (one of two captured radios had been damaged by Red Army
soldiers unfamiliar with radio equipment, leaving it capable only of receiving,
not transmitting). Nor did it have its own communication technicians, relying
instead on Wang Zheng and Liu Yin from the Central Military Commission’s
Radio Team. Before the congress began, they copied domestic and international
news (including from the KMT’s “Central News Agency”) to provide “ref-
erence news”for the congress. On the opening day, in a brick-tiled farmhouse
about 70-80 meters from the congress venue (the Xie clan ancestral hall in Ye
Ping Village), they used a 100-watt command platform captured from KMT
28th Division Commander Gong Bingfan to broadcast, under the Red China
Agency name (call sign CSR, abbreviation for Chinese Soviet Radio), the first
messages about the congress’s successful convocation and Soviet government
declarations.[6] Since the main room had no windows, a window was specially
opened in the back wall to run the antenna up to the roof, earning it the name
“Thatched Cottage News Agency.”

Red China Agency did not have its own dedicated news-copying radio until
May 1933—a regenerative five-tube receiver assembled from captured radio parts.
The news station was set up in a dilapidated temple in Ruijin County, with the
antenna mounted on a large tree outside. In October 1934, as the Central
Red Army began the Long March for northward anti-Japanese resistance, Red
China Agency followed, suspending text news broadcasts but never interrupting
news reception, earning the name“Horseback News Agency.”On November 25,
1935, Red China Agency resumed text news broadcasting in Wayaobu, northern
Shaanxi, using a captured 50-watt transmitter powered by a gasoline generator.

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


On January 13, 1937, after Red China Agency moved into a cave dwelling
in Yan’an city, it was renamed the New China News Agency (abbreviated
as Xinhua), becoming the “Cave News Agency.”Text broadcasting remained
the responsibility of the Central Military Commission’s Third Bureau, using
a self-assembled 100-watt transmitter with call sign QST de CSR. Without
generators and lacking dry batteries, everyone from telegraph operators to top
agency leaders took turns hand-cranking a dynamo during rest periods to en-
sure power supply. Despite harsh working conditions in Yan’an, communication
operations and technical equipment made significant advances. In news broad-
casting: transmitter power increased from 100 to 500 watts; single-frequency
broadcasting became dual-frequency; Chinese-only broadcasting expanded to
Chinese-English bilingual; there were both telegraph and spoken-word radio
stations. In reception: three-tube receivers developed into ten four-tube re-
ceivers plus an AR88 receiver obtained from a U.S. observation group, capable
of copying news from about a dozen domestic and international agencies. In
communication: communication stations grew from none to one to four; equip-
ment evolved from one 15-watt Hartley transmitter and one four-tube receiver
to 7-8 transmitters ranging from 50 to 200 watts; communication links expanded
to 19, greatly strengthening work connections and business guidance between
the headquarters and sub-agencies.

In March 1947, as Hu Zongnan’s KMT forces launched a major offensive against
the Shaanxi-Gansu-Ningxia Border Region, Xinhua split into two routes: one
(the “Four Great Teams”) led by Fan Changjiang followed central organs in
mobile warfare across northern Shaanxi; the other (the “Main Force”) led by
Director Liao Chengzhi crossed the Yellow River southward to join the Taihang
temporary headquarters. Throughout the relocation, Xinhua’s spoken-word
broadcasting, text broadcasting, and news reception never interrupted.

In 1949, Xinhua entered Beiping (now Beijing) with communications equipment
that had developed to considerable scale: over 40 receivers and more than 20
transmitters (including five 500-watt, one 1,000-watt, and one 3,000-watt units),
capable of copying news from about 30 agencies, communicating with 23 field
army sub-agencies and independent corps sub-agencies, and conducting text and
spoken-word broadcasts nationwide.

6. Simply Built with Indigenous Methods, Broadcasting Continu-
ously Across Thousands of Miles

During the early War of Resistance, Xinhua’s text broadcasts required receivers
and code translators to read, making them inaccessible to most departments
and ordinary people. Therefore, establishing a radio station under Party lead-
ership to enable listeners with radios in rear and occupied areas to directly
hear the Party’s voice became an urgent and important task. In winter 1939,
while receiving medical treatment in the Soviet Union, Zhou Enlai discussed
with Comintern leader Dimitrov the issue of building a radio station in Yan’
an. In March 1940, Zhou Enlai returned from the Soviet Union with a Soviet-

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


made broadcast transmitter gifted by the Comintern. The Central Committee
immediately issued instructions to establish Yan’an “Xinhua Radio Station”
and formed a Broadcasting Committee headed by Zhou Enlai, with Military
Commission Third Bureau Director Wang Zheng and Xinhua Director Xiang
Zhonghua as members, responsible for building the spoken-word radio station.
The Third Bureau assembled over 30 people into the Ninth Branch to undertake
construction, including tuning, power, broadcasting, and text broadcast rooms,
with only a few radio technicians and announcers including Xu Ruizhang, Yao
Wen, and Xiao Yan.

The station site was selected in Wangpiwan Village, about 19 kilometers north-
west of Yan’an in a remote location. With active cooperation from local villagers,
Ninth Branch soldiers carved two interconnected stone cave dwellings on a hill-
side south of the Xichuan River tributary for the transmitter room and power
room, and dug two earthen caves on the opposite hillside for the broadcast-
ing and script preparation rooms, hanging a woolen blanket produced in the
Shaanxi-Gansu-Ningxia Border Region at the broadcasting room entrance for
both door curtain and sound insulation. Technicians modified the transmitter
Zhou Enlai brought back for spoken-word broadcasting, with most modifica-
tion parts handmade by Yan’an Communication Materials Factory technicians
and Ninth Branch members using indigenous methods. They erected several
large wooden poles connected together on the hilltop to replace a steel tower
for the transmitting antenna. The greatest difficulty was power supply, eventu-
ally solved by using an old truck engine to drive a four-horsepower generator.
With no gasoline available, they converted gasoline barrels into charcoal stoves,
using carbon monoxide from burning charcoal as fuel. After more than half a
year of hard work, Yan’an Xinhua Radio Station was initially completed by
the end of 1940, administratively under the Military Commission Third Bureau
but operationally under Xinhua, with broadcast scripts provided by Xinhua’s
Broadcasting Section.

On December 30, 1940, Yan’an Xinhua Radio Station began trial broadcast-
ing with about 300 watts of power and call sign XNCR—the letter X being the
International Telecommunication Union designation for Chinese stations, and
NCR standing for New Chinese Radio. This was the first radio station under
Communist Party leadership, marking the birth of the people’s broadcasting
enterprise. Yan’an Radio’s broadcasts broke the KMT authorities’broad-
casting monopoly, causing panic and unease in Chongqing, which attempted
but failed to suppress it. Yan’an’s red radio waves broke through the “news
blockade,”with anti-Japanese base area Party and government organs and news
agencies continuously listening to and transcribing important Yan’an Radio
news, generating significant influence in rear and occupied areas.

On December 3, 1941, Yan’an Xinhua Radio Station began Japanese-language
programming, with announcer Yuan Qingzhi, a Japanese anti-war activist,
broadcasting once weekly for 30 minutes, primarily targeting Japanese invading
forces with content explaining the justice of China’s War of Resistance,

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


publicizing Party policies, and exposing and demoralizing Japanese troops.
Despite interference from Japanese high-power transmitting equipment, Yan’
an’s Japanese broadcasting pioneered China’s foreign broadcasting enterprise.

Technical equipment was rudimentary and conditions poor. Without record
players, they invited cultural work troupes to perform anti-Japanese songs,
sometimes with announcers singing directly into the microphone. In summer
1941, the station acquired a hand-cranked record player but no records. Upon
learning this, Chairman Mao gave the station over 20 music and opera records
from his personal collection, instructing staff to run the broadcasts well. Due
to frequent transmitter failures, broadcasting was intermittent, and the station
never announced formal programming. In spring 1943, when transmitter tubes
were damaged, Yan’an Xinhua Radio Station temporarily ceased broadcasting.

After the War of Resistance victory, the Central Committee decided to quickly
resume Xinhua’s spoken-word broadcasting. In mid-August 1945, Yan’an Xin-
hua Radio Station’s machine room moved from Wangpiwan to Yandianzi Village’
s Zhaizimao Mountain, two kilometers from the Third Bureau headquarters in
Peizhuang. Atop the 50-meter-high Zhaizimao Mountain, a flat-roofed house
served as the transmitter room with a new 500-watt BC-601 transmitter, while
mid-mountain caves housed broadcasting studios and dormitories. On Septem-
ber 11, Yan’an Xinhua Radio Station officially resumed broadcasting. In early
November, Mao Zedong, Liu Shaoqi, Ren Bishi, and other central leaders in-
spected the station at Peizhuang at Wang Zheng’s invitation. Comrade Liu
Shaoqi discussed the importance of communication work, calling them the“eyes,
ears, and voice of the Central Committee,”greatly inspiring the staff.

In November 1946, Zhou Enlai required at a war preparedness meeting that
Xinhua’s text and spoken-word broadcasting must not be interrupted during
wartime. The meeting decided to immediately establish a first-line war prepared-
ness station in Wayaobu, 180 li northeast of Yan’an, while the Central Commit-
tee instructed the Shanxi-Hebei-Shandong-Henan Liberated Area to establish a
second-line war preparedness station. Xinhua immediately dispatched person-
nel to Haopinggou in Wayaobu to set up the war preparedness station—a small,
hidden mountain village where a dilapidated temple at the entrance housed the
Shaanbei Xinhua Radio Station’s machine room and broadcasting studio. The
Shanxi-Hebei-Shandong-Henan Central Bureau assigned the war preparedness
station construction task to Xinhua’s Shanxi-Hebei-Shandong-Henan General
Sub-Agency’s telecommunications section, concentrating various forces to estab-
lish a temporary headquarters telecommunications section. Wang Zheng also
instructed the bureau’s communication office to prepare to take over broad-
casting. Since broadcasting equipment was too heavy to move with the army,
and coincidentally Chiang Kai-shek’s aircraft had mistakenly delivered two
transmitters to the already-liberated Jiaozuo Airport in Xinxiang, the “trans-
portation captain”Chiang had provided long-wave navigation machines that
were converted by Wang Shiguang of the military region’s third section into
300-watt shortwave broadcasters, ensuring the Shaanbei Xinhua Radio Station’

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


s continuity. In January 1947, after the transmitter conversion was completed,
antenna installation, broadcasting studio arrangement, and steam engine testing
succeeded on the first attempt, enabling daily monitoring of Shaanbei Xinhua
Radio broadcasts with readiness to take over at any time.

In March 1947, as Hu Zongnan’s KMT forces launched a major offensive
against the Shaanxi-Gansu-Ningxia Border Region, our forces voluntarily with-
drew from Yan’an. On March 14, Yan’an Xinhua Radio Station completed
its noon broadcast and relocated to the prepared Wayaobu. On March 21, it
resumed broadcasting as Shaanbei Xinhua Radio Station from Haopinggou in
Wayaobu. To prevent enemy detection of the station’s location, daytime broad-
casting ceased, leading the enemy to claim“Yan’an Xinhua Radio Station has
been destroyed.”Yet every evening, Xinhua Radio’s voice spread in all direc-
tions. Many inspiring victory reports from Shaanbei and national battlefields,
along with important talks and commentaries by Central Committee and Peo-
ple’s Liberation Army headquarters spokespersons, were broadcast from that
dilapidated temple in Haopinggou. On March 25, Zhou Enlai and Zhu De suc-
cessively inspected Haopinggou, encouraging everyone to ensure uninterrupted
broadcasting. On the evening of March 28, after broadcasting the first major
victory in the Shaanbei battlefield—the Qinghuabian battle report—Shaanbei
Xinhua Radio Station concluded its Wayaobu broadcasting and moved to Tai-
hang. On March 29, the Taihang temporary headquarters’transmitter officially
took over Shaanbei Xinhua Radio’s spoken-word broadcasting.

On September 11, 1947, the Shaanbei Xinhua Radio Station in She County
officially launched English programming with announcer Wei Lin, an energetic
female student—China’s second foreign-language broadcast. In May 1948,
the radio station moved from the Taihang Mountains to Xibaipo, located
in Zhanghuzhuang a dozen kilometers from Xibaipo, equipped with three
American-made BC-610 transmitter-receivers and one 10-kilowatt gasoline
generator, beginning broadcasting on May 13.

In the first half of 1948, to strengthen propaganda in KMT-controlled areas, the
Central Committee appointed Liu Yin as station construction office director and
Li Qiang as chief designer to build a 3,000-watt large shortwave transmitting
station in Kudongfeng, Jingxing County, Hebei (later moved to Tianhu Vil-
lage southwest of Kudongfeng)—the largest transmitter in liberated areas. The
transmitter was Japanese-made equipment captured when Japan surrendered,
with five sets of antennas broadcasting toward Nanjing, Shanghai, Europe, and
the United States. To prevent bombing, underground transmitter rooms were
specially constructed. Completed at the end of December 1948 and handed to
Xinhua for text, spoken-word, and English broadcasting, the station moved with
the army into Beiping’s West Chang’an Street on January 31, 1949, taking
over the former Beiping Radio Station and renaming it Beiping Xinhua Radio
Station, which began broadcasting on February 2, completing a two-year-long
relocation with uninterrupted broadcasting.

On June 5, 1949, the Central Committee issued a notice: “To meet the grow-

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098


ing needs of the broadcasting enterprise, the Central Committee has decided to
expand Xinhua Headquarters’spoken-word broadcasting department into the
Central Broadcasting Administration to manage and lead national broadcast-
ing.”Consequently, Beiping Xinhua Radio’s organizational structure transferred
from Xinhua to the Central Broadcasting Administration, making spoken-word
radio an independent institution separate from Xinhua. On December 5, 1949,
Beiping Xinhua Radio Station was renamed“Central People’s Radio Station.”

References:

[1] Xiangshan Revolutionary Memorial Museum Beijing Branch. “Guer-
rilla Newspaper Operation in Flames of War—The Design of Jin-Cha-Ji Daily’
s Printing Press”[EB/OL]. Xiangshan Revolutionary Memorial Museum Beijing
Branch, 2020-07-10. https://baijiahao.baidu.com/s?id=1671801654350747359&wfr=spider&for=pc.

[2] Cao Guohui. “The Printing Enterprise in Yan’an Period”[J]. New Culture
Historical Materials, 1998(06): 40-41+50.

[3] Zhou Yan. “The Historic Creations of Printing Workers in Anti-Japanese
Base Areas (Part Three)”[J]. Guangdong Printing, 2001(06): 63-64.

[4] Wei Wenxiang, Chen Chunlan.“Revolution and Printing: The Operation of
the Central Printing Factory Under Communist Party Leadership (1931-1945)”
[J]. Journal of Hubei University (Philosophy and Social Sciences Edition), 2018,
45(02): 66-75+169.

[5] Jiang Qisheng. 140 Years of News Photography [M]. Beijing: Xinhua Pub-
lishing House, 1985.

[6] Sun Baochuan, Zhu Youqin. A History of Science and Technology Develop-
ment in China’s News Media [M]. Beijing: Electronics Industry Press, 2019.

Author Biography: Sun Baochuan (1939-), male, from Jiashan, Zhejiang,
professor-level senior engineer, enjoying special government allowances from the
State Council, Xinhua News Agency.

(Responsible Editor: Li Jing, Chen Xuguan)

Note: Figure translations are in progress. See original paper for figures.

Source: ChinaXiv —Machine translation. Verify with original.

chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098 Machine Translation

https://chinarxiv.org/items/chinaxiv-202310.01098

	The Developmental History of News Media under Party Leadership during the Revolutionary War Period (Postprint)
	Abstract
	Full Text
	The Development of News Media Under Party Leadership During the Revolutionary War Period
	1. From Weekly and Monthly Periodicals to Major Dailies: The Continuous Development of Party Newspapers
	2. Operating Printing Plants While Fighting Guerrilla Warfare: The Growing Strength of Party Printing Enterprises
	3. From Woodcut Illustrations to News Photography: Photography Becoming a Powerful Weapon in Revolutionary Struggle
	4. Two Cameras, Thousands of Feet of Film: Initiating the Exploration of News Documentary Film Under Party Leadership
	5. Red China News Agency (Predecessor of Xinhua): From “One and a Half” Radios to a Journey Through Thatched Cottage, Horseback, and Cave Operations
	6. Simply Built with Indigenous Methods, Broadcasting Continuously Across Thousands of Miles



